|
Research of Advanced Online Handwriting Analysis Methods with a Special Focus on Assessment of Graphomotor Disabilities in School-aged Children
Zvončák, Vojtěch ; Havigerová,, Jana Marie (oponent) ; Drotár,, Peter (oponent) ; Mekyska, Jiří (vedoucí práce)
Graphomotor abilities (GA) represent a set of psychomotor activities that are executed during drawing and writing. The GA are prerequisites for mastering of elementary school skills, particularly writing. Children in 1 st and 2 nd grade can experience difficulties in execution of simple graphomotor tasks (GD) and later in 3 rd and 4 th grade even in handwriting tasks (HD). The disruption of processes involved in handwriting is generally called Developmental Dysgraphia (DD). The prevalence of DD in the Czech Republic is 3–5 %. To this day the DD is evaluated subjectively by teams of psychologists and special educationalist. Currently, an objective measuring tool that asses the properties of GD or HD is missing in practice. Consequently, this thesis is aiming to identify symptoms associated with graphomotor disabilities in school–aged children and design new parameters quantifying them. For this purpose, a new complex GA protocol was proposed (36 tasks), which represents an environment, where the identified symptoms can be manifested (24 symptoms). Moreover, 76 quantifying features were introduced. A new graphomotor difficulties rating scale (GDRS) was designed based on computerised analysis of handwriting. Finally, new online handwriting parameters based on advanced signal processing techniques were designed and tested, which can assess poor dexterity or unspecified motor clumsiness. The GDRS represents a novel and modern objective measurement tool, that is not yet available in the Czech Republic or in other countries. Its utilization will help in the modernization of DD diagnosis and in the remediation process. With proper research, it could be adapted into other languages as well. Moreover, the methodology can be used and optimized for other diseases, which affects GA, such as Autism, Attention Deficit Coordination Disorder (ADHD) or Developmental Coordination Disorder (DCD).
|
|
Výzkum nových parametrů online písma u dětí s grafomotorickými obtížemi
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
V ÄŚeskĂ© republice doposud neexistujĂ objektivnĂ metody pro diagnostiku grafomotorickĂ˝ch potĂžà u dÄ›tĂ. ProbĂhajĂcĂ vĂ˝zkumy pouĹľĂvajĂ modernĂch digitizĂ©rĹŻ pro zachycenĂ procesu psanĂ a následnĂ© kvantifikovánĂ parametrĹŻ pĂsma. Mezi cĂli tĂ©to práce je vyvinout softwarovĂ© nástroje pro usnadnÄ›nĂ práce se sbĂranĂ˝mi daty, jako je tĹ™ĂdÄ›nĂ databáze a usnadnÄ›nĂ práce odbornĂkĹŻ pĹ™i hodnocenĂ jednotlivĂ˝ch cviÄŤenĂ. DalšĂm cĂlem práce je navrhnout a následnÄ› analyzovat novĂ© parametry on-line pĂsma na kohortÄ› dÄ›tĂ ze 2.aĹľ 4. tĹ™Ădy (n=239). V rámci práce byly vyvinuty dvÄ› desktopovĂ© aplikace na platformÄ› .NET a byly navrĹľeny a naprogramovány tĹ™i novĂ© kvantifikaÄŤnĂ parametry pĂsma zaloĹľenĂ© na principu Isochornie, dvourozmÄ›rnĂ© korelaci, a geometrickĂ©m centroidu. Všechny tĹ™i parametry vykázaly signifikantnĂ korelaci (r = [0,2; 0,3]) s hodnotami HPSQ-C u dÄ›tĂ druhĂ© a ÄŤtvrtĂ© tĹ™Ădy a korelaci v rozsahu (𝜌= [0,2; 0,5]) se subjektivnĂm hodnocenĂm odbornĂka u celĂ© kohorty. AnalĂ˝za parametrĹŻ naznaÄŤuje potĂĹľe s regulacĂ tempa pĂsma a pracovnĂ pamÄ›tĂ u dÄ›tĂ s grafomotorickĂ˝mi potĂĹľemi.
|
|
Výzkum nových metod augmentace online písma
Sigmund, Jan ; Burget, Radim (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
Grafomotorické potíže dětí školního věku se vyznačují ztíženými projevy při psaní a kreslení a mohou vést k vývojové dysgrafii. Včasná klinická diagnostika je kritická pro poskytnutí preventivní péče. V praxi ale není proveditelná na každodenní bázi z důvodu nutnosti expertního personálu a hojnosti výskytu potíží až 30\%. Modelování strojovým učením může posloužit jako přístupný objektivní nástroj pro zhodnocení grafomotorického výkonu. Většinou ale neexistuje dostatečně velký dataset, což se projeví na horší schopnosti klasifikace. Tato diplomová práce se proto zabývá augmentací dat online písma (OP). Generování umělých vzorků se provede na základě rekombinace vlastních funkcí (IMFs) získaných \textit{empirickou modální dekompozicí} (EMD). Vypočtou se IMFs skupin intaktních (HC), v počtu 72, a s grafomotorickými potížemi (GP), čítající 94 dětí. Rozklad se provede konkrétně na časových řadách souřadnic X a Y. IMFs o stejných indexech různých subjektů se náhodně zamění, čímž vznikne signál nový. Následně se extrahují grafomotorické parametry původních a nových časových řad. Z těch se vyberou pouze prostorové, související se souřadnicemi. Nakonec bude provedena analýza a srovnání korelací parametrů obou databází.
|
|
Výzkum nových parametrů online písma u dětí s grafomotorickými obtížemi
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
V ÄŚeskĂ© republice doposud neexistujĂ objektivnĂ metody pro diagnostiku grafomotorickĂ˝ch potĂžà u dÄ›tĂ. ProbĂhajĂcĂ vĂ˝zkumy pouĹľĂvajĂ modernĂch digitizĂ©rĹŻ pro zachycenĂ procesu psanĂ a následnĂ© kvantifikovánĂ parametrĹŻ pĂsma. Mezi cĂli tĂ©to práce je vyvinout softwarovĂ© nástroje pro usnadnÄ›nĂ práce se sbĂranĂ˝mi daty, jako je tĹ™ĂdÄ›nĂ databáze a usnadnÄ›nĂ práce odbornĂkĹŻ pĹ™i hodnocenĂ jednotlivĂ˝ch cviÄŤenĂ. DalšĂm cĂlem práce je navrhnout a následnÄ› analyzovat novĂ© parametry on-line pĂsma na kohortÄ› dÄ›tĂ ze 2.aĹľ 4. tĹ™Ădy (n=239). V rámci práce byly vyvinuty dvÄ› desktopovĂ© aplikace na platformÄ› .NET a byly navrĹľeny a naprogramovány tĹ™i novĂ© kvantifikaÄŤnĂ parametry pĂsma zaloĹľenĂ© na principu Isochornie, dvourozmÄ›rnĂ© korelaci, a geometrickĂ©m centroidu. Všechny tĹ™i parametry vykázaly signifikantnĂ korelaci (r = [0,2; 0,3]) s hodnotami HPSQ-C u dÄ›tĂ druhĂ© a ÄŤtvrtĂ© tĹ™Ădy a korelaci v rozsahu (𝜌= [0,2; 0,5]) se subjektivnĂm hodnocenĂm odbornĂka u celĂ© kohorty. AnalĂ˝za parametrĹŻ naznaÄŤuje potĂĹľe s regulacĂ tempa pĂsma a pracovnĂ pamÄ›tĂ u dÄ›tĂ s grafomotorickĂ˝mi potĂĹľemi.
|
|
Rozvoj grafomotoriky a psaní v počátečním vyučování
Mlčáková, Renata
Disertační práce se zabývá problematikou rozvoje grafomotoriky a psaní v počátečním vyučování. Při osvojování písařských dovedností se někteří začínající školáci potýkají s nesnázemi. Jsou-li obtíže v psaní "výraznějšího" charakteru a přetrvávají, mohou nepříznivě ovlivnit úspěšnost dítěte ve škole a zasáhnout oblast jeho sebedůvěry. Cílem snažení pedagoga by mělo být pomoci dítěti v mnohdy nelehkém zdolávání písařských obtíží, zkrátit období, kdy obtíže dítěte nejsou adekvátně řešeny a fixují se. Teoretická část práce shrnuje poznatky týkající se rozvoje grafomotoriky a psaní v počátečním vyučování v širších souvislostech. Ukazuje na nezbytné propojení poznatků o písmu, předškolní přípravě na psaní, výuce počátečního psaní, diagnostice, prevenci i intervenci obtíží. Upozorňuje na některé klíčové momenty, které mohou počátky osvojování psaní ovlivnit. Výzkumná část se zaměřuje na ověření praktického uplatnění navrhovaných relaxačních grafomotorických cvičení - navrhovaného sešitu relaxačních grafomotorických cviků "Chceš si čmárat i pěkně psát?" a pěti speciálních cvičení při rozvoji grafomotoriky školních začátečníků v počátečním psaní. Výzkumná část byla založena na pedagogickém experimentu. V rámci experimentu byl vytvořen nestandardizovaný test, zaměřený na zjištění úrovně (kvality) grafomotorického...
|
|
Research of Advanced Online Handwriting Analysis Methods with a Special Focus on Assessment of Graphomotor Disabilities in School-aged Children
Zvončák, Vojtěch ; Havigerová,, Jana Marie (oponent) ; Drotár,, Peter (oponent) ; Mekyska, Jiří (vedoucí práce)
Graphomotor abilities (GA) represent a set of psychomotor activities that are executed during drawing and writing. The GA are prerequisites for mastering of elementary school skills, particularly writing. Children in 1 st and 2 nd grade can experience difficulties in execution of simple graphomotor tasks (GD) and later in 3 rd and 4 th grade even in handwriting tasks (HD). The disruption of processes involved in handwriting is generally called Developmental Dysgraphia (DD). The prevalence of DD in the Czech Republic is 3–5 %. To this day the DD is evaluated subjectively by teams of psychologists and special educationalist. Currently, an objective measuring tool that asses the properties of GD or HD is missing in practice. Consequently, this thesis is aiming to identify symptoms associated with graphomotor disabilities in school–aged children and design new parameters quantifying them. For this purpose, a new complex GA protocol was proposed (36 tasks), which represents an environment, where the identified symptoms can be manifested (24 symptoms). Moreover, 76 quantifying features were introduced. A new graphomotor difficulties rating scale (GDRS) was designed based on computerised analysis of handwriting. Finally, new online handwriting parameters based on advanced signal processing techniques were designed and tested, which can assess poor dexterity or unspecified motor clumsiness. The GDRS represents a novel and modern objective measurement tool, that is not yet available in the Czech Republic or in other countries. Its utilization will help in the modernization of DD diagnosis and in the remediation process. With proper research, it could be adapted into other languages as well. Moreover, the methodology can be used and optimized for other diseases, which affects GA, such as Autism, Attention Deficit Coordination Disorder (ADHD) or Developmental Coordination Disorder (DCD).
|
|
Rozvoj grafomotoriky a psaní v počátečním vyučování
Mlčáková, Renata
Disertační práce se zabývá problematikou rozvoje grafomotoriky a psaní v počátečním vyučování. Při osvojování písařských dovedností se někteří začínající školáci potýkají s nesnázemi. Jsou-li obtíže v psaní "výraznějšího" charakteru a přetrvávají, mohou nepříznivě ovlivnit úspěšnost dítěte ve škole a zasáhnout oblast jeho sebedůvěry. Cílem snažení pedagoga by mělo být pomoci dítěti v mnohdy nelehkém zdolávání písařských obtíží, zkrátit období, kdy obtíže dítěte nejsou adekvátně řešeny a fixují se. Teoretická část práce shrnuje poznatky týkající se rozvoje grafomotoriky a psaní v počátečním vyučování v širších souvislostech. Ukazuje na nezbytné propojení poznatků o písmu, předškolní přípravě na psaní, výuce počátečního psaní, diagnostice, prevenci i intervenci obtíží. Upozorňuje na některé klíčové momenty, které mohou počátky osvojování psaní ovlivnit. Výzkumná část se zaměřuje na ověření praktického uplatnění navrhovaných relaxačních grafomotorických cvičení - navrhovaného sešitu relaxačních grafomotorických cviků "Chceš si čmárat i pěkně psát?" a pěti speciálních cvičení při rozvoji grafomotoriky školních začátečníků v počátečním psaní. Výzkumná část byla založena na pedagogickém experimentu. V rámci experimentu byl vytvořen nestandardizovaný test, zaměřený na zjištění úrovně (kvality) grafomotorického...
|